Onze overtuigingen

Kom verder en verwonder…
Verwonder en kom verder!

Kinderen zijn goed in zich verwonderen
Stel je voor dat je iets ziet of hoort dat je een beetje sprakeloos maakt, omdat het zo interessant is. Dat gevoel van verbazing in combinatie met nieuwsgierigheid is wat we verwondering noemen. En geen mens kan zich zo goed verwonderen als een kind. Als het daarom gaat, dan zijn kinderen een voorbeeld voor volwassenen!

Verwondering is een goede basis voor leren
Als je iets ziet waarvan je denkt ‘Wow, dat is gaaf’ of ‘Huh, wat is dat?’ dan is dat verwondering in actie. Het is als een vonkje in je hoofd dat zegt: ‘Laten we hier meer over ontdekken…’. School is bij uitstek de plek waar dat kan. Het gaat hierbij niet om meer of beter, niet om het vergelijken met anderen en niet om het resultaat maar om het proces. Juist daardoor groei je en kom je verder.

Verwondering doe je samen
Verwonderen doe je met mensen die op je lijken, maar zeker ook met mensen die anders zijn. Binnen school heb je leerlingen uit verschillende culturen. Daarnaast kunnen jongere leerlingen met oudere leerlingen samenwerken. Zo leren zij van elkaar. Ook buiten school kunnen leerlingen nieuwe ervaringen opdoen en in contact komen met anderen. Daarom hoort een school in onze ogen een plek te zijn die midden in de samenleving staat.

Verwondering kun je stimuleren
Verwondering kan zomaar spontaan optreden. Maar het kan ook worden gevoed door situaties, ervaringen en ontmoetingen te creëren die de nieuwsgierigheid prikkelen. Maar of verwondering nou spontaan ontstaat of doelbewust wordt gestimuleerd, een open blik en de juiste houding zijn nodig om het te herkennen en er iets mee te doen