Onze visie
Om te weten waar je heen wilt, moet je weten waar je vandaan komt.
Wat wij zien
Wij leven in een prestatiemaatschappij. Een maatschappij waarin het breed gedragen idee is dat een ‘hoger’ diploma tot een grotere maatschappelijke status en meer levensgeluk leidt. Cognitie wordt belangrijker geacht dan andere talenten en het resultaat belangrijker dan het proces. Onze samenleving wordt alsmaar individualistischer, terwijl we onszelf tegelijkertijd vooral met anderen vergelijken. Mede door de invloed van social media bepaalt het oordeel van anderen steeds meer wie en wat wij zijn.
In het huidige onderwijssysteem is dit niet anders. Hier ligt de focus op cognitie, waardoor leerlingen die andere talenten willen ontwikkelen, worden gefrustreerd. Er wordt veel en vaak getoetst. Leerlingen worden afgemeten aan hun cijfers en de resultaten worden met elkaar en met de norm vergeleken. ‘Is dit voor een cijfer?’, is niet voor niets een veelgehoorde kreet. Leerlingen raken gemakkelijk gevangen in prestatiedruk; zo hard mogelijk werken om zo hoog mogelijke cijfers te halen. En daarmee doen we leerlingen tekort. Want de natuurlijke motivatie die iedere leerling heeft, drijft op die manier af naar ‘moetivatie’. Alleen leveren wat anderen van je verwachten. We gaan leerlingen behandelen als ‘kleine grote mensen’ en dat is zonde. Want daarmee gaan we volledig voorbij aan de beste natuurlijke bron van ontwikkeling: verwonderkracht!
Wat willen wij zien
School als broedplaats van verwondering. Leerlingen die leren vanuit zichzelf, en daarin gebruikmaken van de rijke leeromgeving die een school biedt. Een leerling die met verwonderingskracht de toekomst instapt en zich samen met anderen blijft verwonderen. Wij willen een samenleving zien die zich met de leerling verwondert over de wereld om ons heen en naast de leerling staat. De focus ligt niet op het resultaat, maar op het proces van groei. Leerlingen zijn weerbaar en flexibel. Ze hebben een growth mindset en zijn in staat op hun eigen leerproces en handelen te reflecteren. Ze vergelijken hun prestaties niet met die van anderen, maar zijn gericht op hun eigen ontwikkeling. Tegelijkertijd hebben ze oog voor de mensen en de wereld om hen heen.